جریمه تاخیر حق ‎بیمه تامین اجتماعی

بازدید: 2723 بازدید

جریمه تاخیر حق ‎بیمه تامین اجتماعی

با توجه به ماده ۱۱قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور،جریمه در تامین اجتماعی به دو گونه است:

  1. جریمه عدم ارسال لیست
  2. جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه

 

در صورتی که کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان خود در مهلت مقرر در قانون(هر ماه حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد) و در مورد فعالیت هایی که مهلت ارسال لیست پرداخت حق بیمه آنان از یک ماه به ۲ ماه افزایش یافته خودداری نماید، بر اساس قانون دریافت جرایم نقدی از کارفرمایان مشمول جریمه تاخیر ارسال لیست و پرداخت حق بیمه خواهند بود.

درصورت عدم پرداخت حق بیمه، جرایم تاخیر پرداخت حق بیمه برای هر ماه ۲ درصد به ازای هر ماه نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه و مطالبه می گردد. ضمنا جریمه مذکور پس از قطعی شدن بدهی قابل احتساب می باشد. در خصوص بدهی های مطرح شده در هیات های تشخیص مطالبات و تجدیدنظر، تاریخ شروع محاسبات از زمان ابلاغ رای قطعی می باشد.

جریمه تاخیر لیست نیز به میزان ۱۰ درصد و در یک نوبت بر جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه و مطالبه می شود. این وضعیت زمانی روی می دهد که:

  • کارفرمایی که لیست ماه یا ماه هایی را ارسال نکند و طبق بازرسی کارگاه بدهکار شود جریمه ای معادل ۱۰ درصد از کل بدهی(حق بیمه+بیمه بیکاری)برای یک بار به وی تعلق می گیرد.
  • چناچه به هر علتی از سوی کارفرما لیست پرسنل شاغل با تاخیر به شعب اجرایی صندوق ارائه گردد جریمه ۱۰ درصدی برای یک نوبت محاسبه و مطالبه می گردد.
  • درکارگاه های پیمانکاری، بابت ماه هایی که لیست ارسال نگردیده است، جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری را محاسبه نموده و به کل آن یکبار ۱۰ درصدجریمه تعلق می گیرد.
این مطلب را از دست ندهید!
اﻛﺴﻞ ﺣﻘﻮﻕ و ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ

توجه:چنانچه کارفرما قبل از صدور برگ لازم اجراء(اجراییه)نسبت به پرداخت بدهی های معوقه اقدام نماید از ۴۰ درصد بخشودگی جرایم برخودار می گردند.

مطالعه بیشتر