آسیب های شغلی در حسابداران

بازدید: 5035 بازدید

آسیب های شغلی در حسابداران

همیشه این احتمال وجود دارد که حسابداران در محاسباتشان دچار اشتباه شوند و همین موضوع استرس زیادی را به آنها تحمیل می کند.

  این روزها تعداد طرفداران شغل حسابداری افزایش پیدا کرده، زیرا بسیاری از افراد بر این باورند این حرفه پردرآمد است و بازار کار بسیار خوبی هم دارد. البته شاید همین‌طور باشد، اما آسیب‌های شغلی را هم نباید نادیده گرفت.

یکی از مهم‌ترین خطراتی که سلامت حسابداران را تهدید می‌کند، نشستن‌های طولانی‌مدت است. در واقع همه حسابداران به دلیل نوع شغل شان مجبورند ساعت های طولانی بدون استراحت پشت میز یا مقابل رایانه بنشینند و به همین دلیل، در معرض آسیب های ستون فقرات، کمر و گردن قرار می گیرند که معمولا به دلیل نشستن های نامناسب و غیراصولی ایجاد می شود البته تا حد زیادی می توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد.

به عنوان مثال توجه به این موضوع که هر فرد با توجه به قد، وزن و شرایط بدنی به میز و صندلی خاصی نیاز دارد تا در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه ۹۰ درجه و ساعد موازی و همسطح با میز قرار بگیرد.

این مطلب را از دست ندهید!
بستن حساب ها در پایان سال

 هر حسابدار باید هنگام کار یک زیرپایی داشته باشد تا مجبور به خم کردن بدنش روی میز نشود. از طرفی حسابدارانی که با رایانه کار می کنند باید ارتفاع میز را طوری تنظیم کنند که لبه بالایی مانیتور همسطح چشم ها باشد تا احتمال بروز آرتروز گردن به کمترین حد ممکن برسد.

 

مراقب چشم هایتان باشید

همه حسابداران در طول روز با ارقام و اعداد سروکار دارند و به این ترتیب یا مشغول محاسبه روی کاغذ و نوشتن هستند یا مدام پای رایانه می نشینند و به همین دلیل هم احتمال دارد بعد از مدت کوتاهی دچار ضعف چشم شوند. بد نیست بدانید ضعیف شدن چشم ها با علایمی مثل خستگی، خشکی، قرمزی و آبریزش چشم بروز می کند.

بنابراین اگر می خواهید دچار این عوارض نشوید باید از نگاه کردن مداوم به اعداد و نوشته ها و صفحه مانیتور خودداری کنید، هنگام کار مدام پلک بزنید و بعد از هر ۳۰ دقیقه کار دو تا سه دقیقه به چشم هایتان استراحت دهید. مثلا قدم زدن، نگاه کردن به دور دست ها و بستن چشم ها تاثیر زیادی در رفع خستگی چشم ها دارد. مراجعه منظم و دوره ای به چشم پزشک و در صورت لزوم، استفاده از عینک طبی هم یکی از بهترین گزینه هاست.

این مطلب را از دست ندهید!
محدودیت های تجزیه و تحلیل نسبت های مالی

 

و اما ضدآفتاب

شاید خنده دار به نظر برسد، اما این طور نیست که فقط هنگام مواجه شدن با نور خورشید از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم، بلکه اگر حسابدار هستید و بیشتر از هشت ساعت در روز مقابل نور رایانه یا لامپ های مهتابی می نشینید، باید هر سه، چهار ساعت یک بار ضدآفتاب بزنید تا احتمال بروز آسیب های پوستی را به حداقل برسانید.

 

استرس را نادیده نگیرید

همیشه این احتمال وجود دارد که حسابداران در محاسباتشان دچار اشتباه شوند و همین موضوع استرس زیادی را به آنها تحمیل می کند. گاهی نیز حجم زیاد کار علاوه بر ایجاد خستگی های مزمن، روابط خانوادگی فرد را هم به خطر می اندازد. البته این موضوع در طولانی مدت اتفاق می افتد و استفاده از مرخصی های سالانه برای استراحت، مسافرت و… تا حدی جلوی بروز مشکلات این چنینی را می گیرد.

مطالعه بیشتر