۵ ویژگی منحصر به فرد حسابدار موفق

بازدید: 23031 بازدید
حسابدار موفق

ویژگی منحصر به فرد حسابدار موفق

۱-نظم و مدیریت زمان

یک حسابدار موفق همیشه طوری زمان اش را مدیریت میکند که ۵ الی ۶ دقیقه زودتر از ساعت اداری در محل کارش حضور داشته باشد زیرا داشتن تاخیر برای یک حسابدار موفق یعنی ارزش قائل نشدن برای کارش، یک حسابدار موفق شغلش را خیلی حساس و ارزشمند میداند و تاخیر برای او ننگ است . فکرش را بکنید همه کارمندان در جای خود نشسته اند و یک حسابدار با تاخیر و هول هولی وارد شود ، صحنه زیبایی نیست زیرا حسابدار موفق فرد مهمی در سازمان است و نظم یکی از صفات شغلی اوست، باید برای خود و کارش ارزش قائل شود.

زمان با ارزش ترین دارایی هر فردی است پس زمانی که با کسی قرار ملاقات دارید خود را موظف کنید که سر ساعت مقرر در محل حضور داشته باشید ، آن فرد مهمترین دارایی خود را در اختیار شما گذاشته ، احترام گذاشتن شما به زمان او باعث می شود در نگاه اول فردی شایسته در نظر بیایید و همیشه اولین تاثیر در ذهن همه می ماند مخصوصا اگر برای مصاحبه یا مشاوره با کسی قرار ملاقات داشته باشید با چند دقیقه تاخیر ممکن است یک موقعیت خوب از دستتان برود.

زمانی را تصور کنید که مدیر از شما درخواست کرده تا گزارشی تحلیلی تهیه کنید یا یک عامل را اندازه گیری کنید یا هر چیز دیگر و شما باید در یک زمان مشخص آن را تحویل دهید ! … اینجاست که باید خودتان را نشان دهید و نهایت توانایی خود را مشخص کنید که چقدر میتوانید برای سازمان مفید واقع شوید، در چنین موقعیتی زمان برای شما بسیار اهمیت دارد و همینطور دقت برای اینکه اشتباه نکنید…

نمیخواهم نگرانتان کنم فقط منظورم این است که بیشتر روی مهارت مدیریت زمان و سرعت عملتان کار کنید البته این دو مهارت باید با دقت و تمرکز نیز همراه باشد زیرا با ارائه یک گزارش اشتباه یا یک آمار غلط و تکرار این موضوع تصور می شود که شما توانایی خوبی در این زمینه ندارید. مهارت های تحلیلی حسابداری و توانایی کار با توابع اکسل در سطح پیشرفته بسیار به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. باید بدانید که از چه اطلاعاتی و چطور باید استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید!
اهمیت در حسابداری

 

۲-هضم مطالب حسابداری و قوانین کاربردی

مطمئن باشید با حفظ کردن ثبت های حسابداری و انجام یک سری مراحل روتین به جایی نمی رسید . شما حسابدار هستید در شغلتان اپراتوری رفتار نکنید وظایفی را انجام دهید که فرد دیگری در سازمان قادر به انجام آن نیست و اینجاست که سازمان به شما نیازمند شود.

حسابداری را هضم کنید با حساب ها و رویداد ها کشتی بگیرید و کلنجار بروید آن ها را تحلیل کنید بجوید و هضم اشان کنید . زمانیکه در مورد یک رویداد یا یک حساب ابهام به وجود می آید و صحبت از تحلیل گزارشات می شود حرفی برای گفتن داشته باشید. اسناد را آنالیز کنید و تاثیر آتی آن ها را در گزارش ها و … بررسی کنید .

هیچ مدیری از جریمه های مالیاتی خوشش نمی آید پس باید قوانین مالیاتی را به خوبی از بر باشید و به موقع از آن ها استفاده کنید بعضی مواقع میان استاندارد های حسابداری و حسابرسی و قوانین مالیاتی تناقض به وجود می آید شما باید بتوانید تشخیص دهید که در چنین موقعیتی برای کدامیک ارجحیت قائل شوید تا نتایج مطابق میل مدیریت شود . توانایی خود را در استفاده از قوانین افزایش دهید. همیشه حواستان به اصلاحیه ها باشد و در این زمینه به روز باشید .

 

۳-تعهد به یادگیری مداوم

رشته حسابداری دائما در حال تغییراست برای موفق شدن در این حرفه نیاز به تعهد به آموزش مداوم دارید. مدرک دانشگاهی خود را اخذ نموده اید و در موسسه ای استخدام شده اید! همین جا متوقف نشوید.

نگذارید پیدا شدن یک کار خوب یا دریافت مدرک مغرورتان کند و از یادگیری مطالب دیگر جا بمانید. فرقی نمیکند در کجای حسابداری هستید هیچوقت در یادگیری جا نمانید این بسیار مهم است! دانش شما ثروت شماست ، مطالبی که چند سال پیش آموخته اید حتما نیاز به به روز رسانی دارد و همین طور کسب اطلاعات در زمینه های مختلف کاری تان می تواند بسیار جذاب باشد وموجب پدید آمدن موقعیت های کاری بهتر و ارتقا شغلی شما شود.

این مطلب را از دست ندهید!
تجدید ارائه صورت های مالی

اصول کلی حسابداری را آموخته اید؟ در شاخه های مختلف آن جستجو کنید و اطلاعات کسب کنید و حداقل در یکی از آن ها که مورد علاقه شماست متخصص شوید. مهارت های نرم افزاری خود را افزایش دهید سرعت عمل خود را در کار با کامپیوتر بالا ببرید اکسل پیشرفته رابیاموزید، در تهیه سریعتر اطلاعات مورد نیازتان بسیار کمک میکند. یک حسابدار در سطوح شغلی بالا باید مهارت های تفکر استراتژیک را بلد باشد.

وقتی که در حل یک مسئله دچار ابهام می شوید تحقیق کنید. خوشبختانه امروزه با وجود اینترنت پژوهش خیلی راحت تر از دهه های قبل است. برای آسان شدن آن مهارت جستجو قوی با گوگل را بیاموزید. مطالب تئوری را در دانشگاه آموخته اید؟ آموزش های ویژه بازار کار را به هیچ عنوان فراموش نکنید. حضور در سمینار ها و مطالعه مداوم همیشه چاشنی خوبی برای تکمیل مهارت هاست روزانه ساعاتی را به آن اختصاص دهید. هم چنین داشتن دانش کسب و کار، اقتصاد، سیاست و تکنولوژی به پیشرفت شما سرعت می بخشد .

 

۴-مهارت های ارتباطی قوی

هوش کلامی خود را افزایش دهید. هوش کلامی یعنی توانایی بکارگیری موثر زبان مادری یا سایر زبان ها به صورت شفاهی یا نوشتاری. فن بیان قوی و فنون مذاکره و فنون مکاتبه خاص بخش مالی در دو مدل داخلی و برون سازمانی در ارائه گزارشات شما به مدیریت و حضور در جلسات اعم از جلسات مشاوره ای و یا میتینگ های شغلی و مصاحبه ها در ابراز وجود شما بسیار تاثیرگذار است.

بخصوص برای یک حسابرس یا مدیر مالی، با داشتن مهارت های ارتباطی بالا میتوانید فرصت طلبی کنید و در موقعیت های مناسب و در برخورد با افرادی که ارتباط با آن ها برایتان اهمیت دارد خودتان را نشان دهید و در ذهنشان ماندگار شوید. حسابداری علم دقیقی است وقتی در مورد کارتان صحبت می کنید باید همزمان بسیار دقیق باشید . سخنرانی شما باید روشن و آموزنده باشد که هیچ جای ابهامی باقی نگذارد. مهارت ارتباطی شما در اولین برخورد ها بیشتر اهمیت می یابد، زیرا اولین برخورد و تاثیر آن همیشه در ذهن افراد می ماند.

این مطلب را از دست ندهید!
ثبت دارایی در جریان تکمیل (با مثال)

 

۵-اخلاق حرفه ای و توجه به جزییات

حسابداری جهان بسیار ریزی دارد و شما نیاز دارید که با چیزهای کوچک دست و پنجه نرم کنید. همه حسابدار ها میدانند که یک اشتباه هرچند جزیی میتواند یک گزارش را منفجر کند و اینجاست که دقت و تمرکز حسابدار سنجیده می شود.

توجه به جزییات و همچنین توانایی تشکیل یک تصویر ذهنی بزرگ از تمامی جزییات در کنار هم و بررسی تاثیر آن ها در هدفی که مدیریت دارد، تحلیل گزارشات را بسیار آسان تر میکند و مهارت های تحلیلی شما را افزایش میدهد. در حسابداری جزییاتی هستند که در عین کوچکی تاثیر بسیار بزرگی دارند دقت کنید که از آنها غافل نشوید. مثلا یک اشتباه جزیی در ثبت آیتم های مالیاتی باعث می شود تصور شود شما فرد بی مسئولیت یا بی دانشی هستید.

در آخر هیچ چیز بیشتر از اخلاق حرفه ای نمیتواند برای یک حسابدار اعتبار بخرد. منظور از حسابدار تمامی موقعیت های شغلی است که در شاخه حسابداری وجود دارد. اخلاق خود را مدیریت کنید. برای تمامی نتیجه ها پاسخگو باشید.

وظیفه ای که متوجه اش نشده اید را انجام ندهید.خدماتی را قبول کنید که توانایی انجام آنها را دارید. هیچوقت نگویید نمیدانم بگویید باید بفهمم. نگرش تیم گرا داشته باشید. صداقت و درستکاری و افشای حقیقت را همیشه سرلوحه کار قرار دهید.

بخصوص اگر حسابرس هستید نگذراید اعداد و ارقام اعتبارتان را زیر سوال ببرد. در ارائه خدمات مالیاتی با رعایت درستکاری و بیطرفی کارفرمای خود را در بهترین موقعیت مالیاتی قرار دهید. نقاط مثبت و منفی عملکرد شخصی و حرفه ای خودتان را با صداقت بسنجید. نقاط مثبت را افزایش دهید و نقاط منفی را حذف کنید. همیشه در نظر داشته باشید که شما مدیر شغل خود هستید.

مطالعه بیشتر