قوانین مربوط به جمعه کاری

بازدید: 2949 بازدید

قوانین مربوط به جمعه کاری

برابر ماده ۶۲ قانون کار، جمعه (جمعه کاری) روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد است و این به معنای آن است که به خدمت گرفتن کارگران مشمول قانون کار حتی با جلب نظر و رضایت آنها یا توافق کتبی خلاف قانون است، اما در مورد برخی مشاغل و کسب و کارها مثل رانندگان شرکت واحد که تعطیلی روز جمعه ( جمعه کارینمی‌شناسند چه باید کرد؟

 

تبصره یک ماده ۶۲ قانون کار می‌گوید: در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب و برق و اتوبوس رانی یا در کارگاه هایی که حسب نوع یا ضرورت کار یا توافق طرفین به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل تعیین شود همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود. به هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است.

 

نکته مهم اینجا است که کارگرانی که تحت هر عنوان اعم از شیفت یا اضافه کار و … روزهای جمعه (جمعه کاری) کار ‌می‌کنند در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه، ۴۰ درصد اضافه بر مزد دریافت می‌کنند، البته برابر تبصره ۲ همین ماده چنانچه روزهای کار در هفته کمتر از ۶ روز باشد مزد روز تعطیل هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع مزد یا حقوق دریافتی وی در روزهای کار در هفته خواهد بود.

این مطلب را از دست ندهید!
ثبت عیدی و پاداش

 

درمورد کارگران کارگاه هایی که با انجام پنج روز کار درهفته و ۴۴ ساعت کار قانونی از دو روز تعطیلی استفاده می‌کنند تبصره ۳ ماده ۶۲ اعلام کرده که مزد هر یک از دو روز تعطیل هفتگی برابر با مزد روزانه کارگران خواهد بود.

مطالعه بیشتر