استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری

بازدید: 3469 بازدید
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری

استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری (تصمیم گیرندگان)

گروه های مختلفی به شرح ذیل از اطلاعات حسابداری در جهت تصمیم گیری های خود استفاده می نماید:

 

افراد

بسیاری از افراد و از جمله شما برای برخی تصمیم ات ساده روزانه مانند سرمایه گذاری، محاسبه خالص حقوق دریافتی و یا خرید و فروش مسکن، به اطلاعات حسابداری نیاز دارند.

 

واحدهای تجاری

مدیران واحدهای تجاری برای تصمیم گیری در خصوص منابع در اختیار خود و نحوه استفاده آنها و بررسی نتیجه تصمیمات خود، نیاز به اطلاعات حسابداری دارند. برای مثال در تصمیم اینکه چه مقدار موجودی کالا نگهداری نماید، یا چه مقدار وجه نقد برای نیازهای روزانه واحد تجاری در دسترس و در صندوق موجود باشد و یا اینکه در طی یک سال، چه مقدار درآمد کسب شده و چه مقدار هزینه تحمل شده است، اطلاعات حسابداری مهم هستند.

 

سرمایه گذاران و اعتباردهندگان

سرمایه گذاران افرادی هستند که سرمایه و منابع لازم برای شروع فعالیت یک واحد تجاری را تأمین می نمایند و اعتباردهندگان افرادی هستند که عموماً مبالغی را به صورت قرض، در اختیار واحد تجاری قرار می دهند تا در آینده، به همراه سود پول خود آن را دریافت نمایند. اینکه سرمایه گذاران تصمیم گیری نمایند که در کدام شرکت سرمایه گذاری کنند و یا اعتباردهندگان تصمیم گیری نمایند که به کدام شرکت پول قرض بدهند، از طریق تجزیه و تحلیل صورت های مالی که خروجی یک سیستم حسابداری است، صورت می گیرد.

این مطلب را از دست ندهید!
مصاديق جرم جعل

 

مؤسسات و نهادهای دولتی

برخی سازمان ها، همانند سازمان بورس و اوراق بهادار، برخی شرکت ها (همانند شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد بورس) را ملزم می نمایند که برخی اطلاعات خاص خود را افشا نمایند. در مورد شرکت های سهامی عام در ادامه بحث خواهد شد.

 

مقامات دولتی

دولت مسئول وضع مالیات بر درآمد افراد و سازمان ها است. مالیات شرکت ها و واحدهای تجاری، به استناد صورت های مالی شرکت ها، تعیین می شود.

 

حسابرسان مستقل

حسابرس مستقل صورتهای مالی شرکت را در راستای اعتبار بخشی و تطابق تهیه آن با اصول پذیرفته شده حسابداری مورد بررسی قرار میدهند.

 

کارکنان و اتحادیه های کارگری

این گروه علایق خاصی در سازمان دارند. آنها خواهان دستمزد معقول و عادلانه، پاداش مناسب و امنیت شغلی در واحد تجاری می باشند. گزارشات مالی اطلاعات سودمندی را در رابطه با این نیازها ارائه می کند.

 

سازمان های غیرانتفاعی

سازمان های غیرانتفاعی که هدف کسب سود را در درجه اول ندارند، نیز برای تصمیم گیری های خودشان، از اطلاعات حسابداری استفاده می نمایند. برای مثال یک دانشگاه دولتی برای تعیین میزان حقوق و دستمزد اساتید خود، از اطلاعات سیستم حسابداری استفاده می کند.

این مطلب را از دست ندهید!
خصوصیات کیفی صورتهای مالی

 

سایر استفاده کنندگان

اتحادیه های کارگری و انجمن های حمایت از مصرف کنندگان و سایر اقشار مردم نیز جهت تصمیم گیری های خود از اطلاعات حسابداری بهره می برند.

 

 

با توجه به گروههای مختلف استفاده کنندگان حسابداری، میتوان آنها را به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود و در مورد هر گروه، حسابداری نقش منحصر به فردی دارد:

الف) استفاده کنندگان برون سازمانی

افرادی مانند سرمایه گذاران و اعتباردهندگان و یا سازمان های دولتی و مقامات مالیاتی، افرادی برون سازمانی (خارج از واحد تجاری) هستند که از اطلاعات حسابداری برای تصمیم گیری استفاده می نمایند.

عموماً اطلاعاتی که برای این گروه استفاده کنندگان تهیه می گردد توسط شاخه ای از حسابداری به نام “حسابداری مالی”، تهیه می شود.

 

ب) استفاده کنندگان درون سازمانی

افرادی همچون مدیران بخش های مختلف یک واحد تجاری نیز جزو استفاده کنندگان درون سازمانی (داخل واحد تجاری) هستند. اطلاعات این گروه عموماً توسط شاخه ای از حسابداری به نام “حسابداری مدیریت” فراهم می شود.

مطالعه بیشتر