اضافه یا کسر جذب سربار

بازدید: 17493 بازدید

 اضافه یا کسر جذب سربار

هزینه های واقعی سربار در طی دوره مالی در بدهکار حساب کنترل سربار ثبت می گردد و از طرفی سربار جذب شده را در ابتدای دوره مالی در طرف بستانکار حساب کنترل سربار ثبت می نماییم.

بنابراین در پایان دوره مالی مانده حساب کنترل سربار نشان دهنده اضـافه یا کسر جذب سربار خواهد بود. اگر مانده حساب کنترل سربار بدهکار باشد یعنی سربار واقعی بیش از سربار جذب شده باشد، کسر جذب سربار وجود دارد و به این معنا است سرباری که در ابتدای دوره مالی پیش بینی، جذب و به حساب تولید منظور گردیده است کمتر از سربار واقعی بوده که در طی دوره مالی تحمل شده است.

و اگر مانده حساب کنترل سربار بستانکار باشد یعنی سربار جذب شده بیش از سربار واقعی باشد اضافه جذب سربار وجود دارد و این نشان می دهد سرباری که در ابتدای دوره پیش بینی، جذب و به حساب تولید منظور شده است بیش از سرباری بوده است که در طی دوره مالی تحمل شده است. به شکل خلاصه به اضافه یا کسـر جذب سربار توجه کنید.

این مطلب را از دست ندهید!
نارسایی های سیستم بهایابی سنتی

 

اضافه جذب سـربار → سربار واقعی < سربار جذب شده  ( الف

کسر جذب سـربار → سربار واقعی > سربار جذب شده  ( ب

مانده حساب کنترل سربار به حساب اضافه یا کسـر جذب سربار نقل خواهد شد یعنی اگر اضافه جذب سربار باشد، ( مانده حساب کنترل سربار بستانکار باشد) با ثبت زیر اضافه جذب سربار به حساب کسر یا اضافه جذب منتقل می گردد.

حساب کنترل سربار ××

حساب کسر یا اضافه جذب سربار ××

بابت بستن حساب کنترل سربار و نقل اضافه جذب سربار

 

و اگر مانده حساب کنترل سربار بدهکار باشد یعنی در واقع کسر جذب سربار وجود داشته باشد بابت بستن حساب کنترل سربار ثبت زیر صورت خواهد پذیرفت.

حساب کسر یا اضافه جذب سـربار ××

حساب کنترل سربار ××

بابت بستن حساب کنترل سربار و نقل کسر جذب سـربار

 

باید توجه داشته باشید حساب کسر یا اضافه جذب سربار یک حساب موقت می باشد و در پایان دوره مالی این حساب باید بسته شود. بستن حساب اضافه یا کسر جذب سربار ۲ حالت دارد.

 

۱- اگر مانده این حساب رقم جزئی باشد مانده این حساب به قیمت تمام شده کالای فروش رفته بسته خواهد شد که دو حالت زیر وجود خواهد داشت:

این مطلب را از دست ندهید!
محاسبه نقطه سر به سر

الف) اگر مانده حساب اضافه یا کسر جذب سـربار بدهکار باشد ثبت زیر صورت خواهد پذیرفت

قیمت تمام شده کالای فروش رفته ××

حساب کسر یا اضافه جذب سـربار ××

بابت بستن مانده حساب کسر یا اضافه جذب سـربار به حساب قیمت تمام شده کالای فروش رفته

 

ب) اگر مانده حساب اضافه یا کسر جذب سـربار بستانکار باشد برای بستن این حساب ثبت زیر انجام خواهد پذیرفت.

 حساب کسر یا اضافه جذب سـربار ××

حساب قیمت تمام شده کالای فروش رفته ××

بابت بستن مانده حساب کسر یا اضافه جذب سـربار به حساب قیمت تمام شده کالای فروش رفته

 

باید بدانید وقتی اضافه یا کسر جذب سـربار به قیمت تمام شده کالای فروش رفته بسته می شود باعث می گردد قیمت تمام شده کالای فروش رفته به قیمت تمام شده واقعی نزدیک شود.

۲- اگر مانده حساب کسر یا اضافه جذب سـربار رقم عمده ای باشد مانده این حساب باید به موجودی کالای در جریان ساخت، موجودی کالای ساخته شده پایان دوره و قیمت تمام شده کالای فروش رفته منتقل شود.

مطالعه بیشتر