کشور بدون پول نقد

بازدید: 1156 بازدید

کشور بدون پول نقد 

سوئد در تلاش است به واسطه متمایل ساختن تراکنش‌های مالی این کشور به سوی سیستم‌های الکترونیکی و سیستم پرداخت موبایلی جدیدی به نام سوئیش، به اولین کشور بدون پول نقد جهان تبدیل شود.

 براساس گزارش ساینس الرت، نیکلاس آرویدسون از موسسه فناوری KTH می‌گوید پول نقد هنوز در سیستم پرداخت بسیاری از کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است،‌اما در سوئد میزان استفاده از پول نقد بسیار کم است و روز به روز نیز کمتر می‌شود.

درحال حاضر کمتر از ۸۰ میلیارد کرون سوئد برابر با هشت میلیارد یورو در گردش است و آرویدسون می‌گوید تنها ۴۰ تا ۶۰ درصد از این مبلغ به صورت واقعی در دست مردم در گردش است. مابقی آن جایی درون گنجه‌ها،‌کیف‌ها یا کمد‌ها مدفون شده و بخشی از آن نیز برای فعالیت‌های تبهکارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه سرعت بالای دورشدن از پول نقد را درک کنید بهتر است بدانید ۶ سال پیش مبلغ پول نقد در گردش در سوئد ۱۰۶ میلیارد کرون بوده‌است.

عوامل مختلفی در تغییر رویکرد سریع سوئدی‌ها به سوی تراکنش‌های الکترونیکی وجود دارد. نه‌تنها به واسطه این روند می‌توان معادلات تجاری را با کمترین هزینه انجام داد،‌بلکه اپلیکیشن موبایلی سوئیش (Swish) نیز که نتیجه همکاری مشترک بانک‌های بزرگ سوئدی و دانمارکی است، برای مردن از جذابیت بالایی برخوردار است.

این مطلب را از دست ندهید!
محدودیت های تجزیه و تحلیل نسبت های مالی

این اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد تراکنش‌های مالی را در زمان حقیقی انجام دهند. کاربران می‌توانند در هر مکان و از هر موقعیتی، پول را مستقیما از حساب بانکی خود با هر حساب بانکی دیگری انتقال دهند. آرویدسون می‌گوید سوئدی‌ها عاشق این اپلیکیشن هستند به اندازه‌ای که توانسته سیستم بانکداری محلی را به شکلی متحول سازد که چندین بانک از دریافت پول نقد خودداری می‌کنند. همچنین از اواخر سال گذشته از هر پنج سفارش خرید در کشور سوئد چهار سفارش به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شد.

استفاده از این سیستم همچنین عرصه را بر فعالیت‌های تبهکارانه‌ای مانند پولشویی و جنایت‌های سازماندهی شده تنگ کرده‌است. آرویدسون می‌گوید در مراکزی که پول نقد در اختیار افراد قرار دارد آنها باید توضیح دهند که این پول از کجا به دست آنها رسیده‌آست و درصورتی که بانک هرگونه مورد مشکوکی درمورد پول‌ها احساس کند،‌ به سرعت به پلیس گزارش خواهد‌داد. اسکاندیناویایی‌ها معتقدند اگر قرار است کسی پولی را نقدا پرداخت کند،‌حتمن یک جای کار می‌لنگد.

اگرچه سوئد نسبت به هر کشور دیگری در جهان با سرعتی بیشتر به سوی رهایی از پول نقد پیش می‌رود،‌ موانعی در پیش رو دارد که ابتدا باید آنها را از میان بردارد. علاوه بر احتمال بالای تلاش هکرها برای نفوذ به سرور بانک‌ها و چالش خانواده‌ها برای واگذار کردن مسئولیت کارت‌های اعتباری به کودکان خردسالشان، بازنشستگانی که با فناوری جدید آشنایی ندارند و همچنین افرادی که به آن دسترسی ندارند به استفاده از پول نقد ادامه خواهند‌ داد و نمی‌توان این قشر از جامعه را در این فرایند گذار نادیده گرفت.

این مطلب را از دست ندهید!
نحوه كار با ماشین حساب حسابداری

براساس نظرسنجی که به تازگی در این کشور انجام گرفته،‌دو سوم از سوئدی‌ها باور دارند حمل پول نقد حق طبیعی انسانی است، چه بخواهد از آن استفاده کند و چه نخواهد.

مطالعه بیشتر