چرا سکه و دلار نخریم ؟

بازدید: 1135 بازدید

بازار بورس اوراق بهادار

 

چرا سکه و دلار نخریم ؟

همه ما از وضعیت اقتصادی کشورمون آگاهی داریم، افزایش هر روز قیمت های دلار و سکه و بی ارزش شدن پول ملی دغدغه ذهنی بسیاری از مردم ایران شده است و باعث شده بسیاری از افرادی که مبالغی را به صورت نقد در بانک یا در منزل دارند جهت حفظ ارزش آن به خرید دلار یا سکه بپردازند تا قدرت خرید خود را حفظ کنند .

 

حال چاره چیست؟ آیا باید ما هم به خرید دلار وسکه بپردازیم ؟

برا اساس مکانیرم عرضه و تقاضا، زمانی که که فشار تقاضا برای کالایی در بازار به نسبت عرضه افزایش یابد قیمت اون کالا رشد میکند و نیز همچنین زمانی که فشار عرضه از تقاضا بیشتر شود قیمت اون کالا کاهش میابد.

پس با مقدماتی که گفته شد مشخص میشود که رشد قیمتی دلار و سکه از یک قیمتی به بعد بر اساس مکانیزم تقاضا و عرضه  با فشار تقاضا و با یک جو روانی بین مردم، رشد کرده است به هیمن علت بارها شنیده ایم که میگویند قیمت اکنون سکه و طلا حبابی است، علت آن همین مورد است که رشد قیمت ها بر اساس یک دلیل بنیادی رخ نداده است.

بله تنها بخاطر استرس بی ارزش شدن پول و جو روانی ناشی از تحریم ها ایجاد شده است در حالی که قیمت واقعی دلار پایین تر میباشد که این رشد به صلاح اقتصاد و مملکت کشورمون نیست چرا که با رشد دلار که واحد ارزشی مورد معامله بین المللی میباشد و بسیاری از تولید کننده ها با این واحد پولی مبادله میکنند به ناچار جهت تامین مواد اولیه خود بایستی واحد ریال بیشتری پرداخت کنند که به دنبال آن جهت پوشش بهای تمام شده و سود ناگریز به افزایش قیمت فروش خود هستند بنابراین به همین علت کالاهای مورد نیاز مردم به قیمت های بالاتری به فروش میرسد و روز به روز قیمت ها در حال افزایش است.

این تنها در خصوص کالاهایی بود که در داخل تولید میشود ولی  کالاهایی هستند که تمام آن به با دلار وارد کشورمان میشود و وابستگی کامل  به ارزش دلار دارند مانند گوشی های موبایل، تلویزیون ها و بسیاری دیگر از اقلام الکترونیکی و غیرالکترونیکی.

این مطلب را از دست ندهید!
سبدگردانی سرمایه

ولی آیا همه مردم این میزان نقدینگی و پس انداز دارند که دلار پس انداز کنند تا قدرت خریدشان حفظ شود یا خیر ؟؟ جواب سوال مشخص است که با توجه به اینکه اکثر قشر مردم کارگر هستند و تنها به میزان هزینه های روزانه و یا یک ماه خود پول پس انداز میکنند پس قدرت خرید دلار و پس انداز کردن آن را ندارند .

پس این حجم دلار توسط چه کسانی خرید میشود که باعث افزایش فشار تقاضا برای دلار و رشد آن شده ؟؟ جواب این سوال هم مشخص است ، افرادی به خرید ارز و سکه رو میاورند که یا ثروتمند بوده و سرمایه های کلانی دارند و یا قشر متوسط جامعه هستند !! قشر متوسط جامعه که سال ها با کار کردن مبلغی را پس انداز کرده اند و تا کنون در بانک ها سپرده گذاری میکردند با دیدن نرخ اندک سپرده های بانکی در مقایسه با نرخ تورم، قدرت خرید خود را با خرید ارز و سکه حفظ کنند تا پولی که سال ها پس انداز کرده اند بی ارزش نشود  ولی قشر ثروتمند  کمتر استرس بی ارزش شدن پول خود را دارند این افرداد بیشتر به دنبال سود های کلان هستند و به فکر وخیم تر شدن اوضاع قشر ضعیف جامعه نیستند.

نتیجه : پس ما عملا با خرید دلار داریم به اصطلاح  قبر خودمون و دیگران رو می کنیم و یک عده افرادی که قدرت خرید دلار و پس انداز کردن ان را  ندارند روز به روز فقیر تر میکنیم و فاصله طبقاتی جامعه روز به روز بیشتر و بیشتر میشود و چرخه مولد کشور متوقف میگردد چرا که دلالی دلار باعث ارزش افزوده نمیشود و کمکی به رشد اقتصاد کشور نمیکند .

 

آیا این رشد کماکان ادامه خواهد داشت؟؟

بانک مرکزی سعی دارد که با سیاست اقتصادی، رشد نرخ ارز را کنترل کند ولی از نظر من این کنترل ها تنها به عنوان یک دست انداز در  اقتصاد عمل خواهند کرد و تنها در یک بازه کوتاه مدتی قیمت دلار و سکه کاهش میاید و  چنان چه شوک اساسی در وضعیت اقتصادی کشور وارد نشود نیز دوباره دلار و سکه به رشد خود ادامه خواهند داد و قیمت ها غیر واقعی تر خواهد شد(ولی آیا کسی اطلاع دارد در چه زمانی این شوک وارد میشود؟؟ امروز؟ فردا؟ هفته بعد؟سال بعد ؟ کی؟؟؟) چیزی که مشخص میباشد این است که افرادی که دست به خرید در این قیمت ها میزنند سرمایه خود را با ریسک زیادی رو به رو میکنند که شاید در آینده هزینه گزافی را بابت دریافت این میزان ریسک بپردازند، ضمن اینکه باعث فقیر تر کردن قشر ضعیف جامعه میشوند .

این مطلب را از دست ندهید!
مزایای بورس اوراق بهادار

 

چاره چیست ؟؟

حال که متوجه شدیم خرید دلار و سکه کمکی به بهبود وضعیت جامعه نمیکند و اوضاع را وخیم تر میکند چاره چیست ؟؟ چه باید بکنیم تا اوضاع بهتر شود ؟

باید بدانیم که خرید دلار هیچ کمکی به وضعیت اقتصاد نمیکنه چرا که یک پول مرده ای نزد مردم جا به جا میشود و یا حتی در منازل احتکار میشود که نه تنها منجر به  حرکت در آمدن چرخه فعال اقتصادی نمیشود بلکه باعث رکود تولید میگردد.

پس چاره کار این است که به جای خرید مستقیم دلار در شرکت هایی سرمایه گذاری کنیم که لااقل نیمی از فروش محصولات خود و صادرات را با دلار انجام میدهند. بنابراین برای شناسایی این گونه شرکت ها بهترین و مطمئن ترین مکان برای سرمایه گذاری، بورس اوراق بهادار است که نه تنها باعث رونق اقتصادی در کشور میشوید بلکه از بی ارزش شدن پول خود جلوگیری میکنید.

 

معامله در بازار بورس اوراق بهادار

معامله در بازار بورس اوراق بهادار و خرید سهام به نسبت دلار و سکه از درجه ریسک کمتری برخوردار می باشد. از جمله آنها میتوان به موراد زیر اشاره کرد :

۱ – بازار بورس اوراق بهادار یک بازار رسمی برای خرید فروش سهام بسیاری از شرکت ها و صنایع بوده و محلی مطمئن برای سرمایه گذاری میباشد.

 

۲- بازار بورس اوراق بهادار در بسیاری از کشور های همیشه مورد حمایت دولت آن کشور است چرا که همانطور که اشاره شد باعث رشد و رونق صنایع و اقتصاد کشور میشود بنابراین با پشتیبانی دولت کشور از امنیت کافی برخوردار است.

 

۳- بازار بورس اوراق بهادار ایران دارای محدودیت نوسان قیمت است، یعنی به عنوان مثال سهام شرکتی را که امروز میخرید در یک محمدوه قیمتی خاصی حق نوسان دارد بنابراین چنانچه قیمت سهمی درگیر هیجانات شده باشد تا روز کاری بعد فرصت تحلیل خبر را داریم تا چنان چه خبر در حد شایعه بوده باشد از خرید سهام آن شرکت جلوگیری شود. در حالی که قیمت دلار و سکه بدون هیچ محدودیت قیمتی بوده و میتواند با یک خبر کلی ریزش کند و فردی که امروز میخرد احتمال دارد فردا با قیمت خیلی پایین تری مجبور به فروش شود .

این مطلب را از دست ندهید!
سهام ممتاز

 

۴- زمانی که سهام شرکت بورسی را خریداری میکنید که به عنوان مثال ۴۰ درصد از فروش آنها ناشی از صادرات به کشور های دیگه و ۶۰ درصد آن ناشی از فروش داخلی میباشد و دارای روند رو به رشدی در تعدای فروش است، به نوعی شما خودتان را از ریسک نوسان دلار مصون ساخته اید ، چرا که اگر قیمت دلار افزایش یاد که به نفع شرکت بوده و محصولاتش را به کشور های دیگه صادر میکند و به ازای آن دلار دریافت میکند.

که در این صورت ارزش ریالی فروش در صورت های مالی افزایش میابد و سود شناسایی میکند که باعث افزایش قیمت سهام میشود و نیز اگر قیمت دلار کاهش یابد باز هم چون فروش داخلی دارد  تغییری با اهمیتی در صورت های مالی آن ایجاد نمیشود. چرا که در مجموع ارزش ریالی مبلغ فروش شرکت در حال افزایش است .

این نکته هم باید اشاره کنیم که بحث فروش به واسطه دلار تنها میتواند یکی از چند عامل رشد قیمت سهام باشد. عوامل دیگه نیز از جمله حمایت سهامدار عمده و نیز دولت ، افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی ، کاهش هزینه های شرکت به واسطه مکانیزه تر شدن آن و نیز بسیاری عوامل دیگر وحود دارد که ریسک کاهش قیمت دلار رو به نوعی پوشش میدهند.

با بررسی همه مواردی که در بالا اشاره شد بهترین بازار برای سرمایه گذاری برای کسب بازده در شرایط کنونی، بازار بورس اوراق بهادار میباشد.

 

برای مشاوره و راهنمایی نحوه ورود به بازار بورس اوراق بهادار ایران و خرید و فروش اینترنتی سهام توسط خودتان از طریق یکی از  پل های ارتباطی زیر تماس بگیرید تا پاسخ دهیم .

https://t.me/mohammad0taheri
m.taheri.b.1371@gmail.com

۰۹۰۲۷۳۲۹۹۳۲

محمد طاهری
کارشناس ارشد حسابداری مالی

مطالعه بیشتر