همه چیز درباره مرخصی

بازدید: 3079 بازدید
همه چیز درباره مرخصی

همه چیز درباره مرخصی

قانون کار که در تاریخ ۲/۷/۱۳۶۸ به تصویب مجلس رسیده، مشتمل بر دویست و سه ماده و یکصد و بیست و یک تبصره در تاریخ بیست و نهم آبان یک هزار و سیصد و شصت و نه به تصویب نهائی رسیده است.

 

تعطیلات و مرخصی ها

ماده ۶۲

روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می باشد .

تبصره ۱ در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب ، برق ، اتوبوس رانی ویادر کارهایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین ، به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل تعیین شود همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود و به هرحال تعطیل یک روزمعین درهفته اجباری است

کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کارمی کنند در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه ۴۰% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد .

تبصره ۲ در صورتکیه روزهای کار در هفته کمتر از شش روز باشد مزد روز تعطیل هفتگی کارگر که معادل یک ششم مجموع مزد یا حقوق دریافتی وی در روزهای کار در هفته خواهد بود .

این مطلب را از دست ندهید!
هفت كاری كه قبل از درخواست افزایش حقوق باید انجام دهید

تبصره ۳ کارگاه هائی که با انجام ۵ روز کار در هفته و ۴۴ ساعت کار قانونی کارگرانشان از دو روز تعطیل استفاده می کنند ، مزد هر یک ازدو روز تعطیل هفتگی برابر با مزدروزانه کارگران خواهدبود .

 

ماده ۶۳

علاوه بر تعطیلات رسمی کشور روز کارگر ( ۱۱اردیبهشت ) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید .

 

ماده ۶۴

مرخصی استحقاقی سالانه کاگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا” یک ماه است سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصـی محسوب نخواهد شد . برای کار کمتر از یکسال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود .

 

ماده ۶۵

مرخصی سالیانه کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند ۵ هفته می باشد . استفاده از این مرخـصی ، حتی الامکان دو دو نوبت و در پایان هر ششماه کار صورت می گیرد .

 

ماده ۶۶

کارگر نمی تواند بیش از ۹ روز مرخـصی سالانه خود را ذخیره کند .

 

ماده ۶۷

هر کارگر حق دارد به منظور ادای فریضه حج واجب در تمام مدت کار خویش فقط برای یک نوبت یکماه به عنوان مرخـصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده نماید .

این مطلب را از دست ندهید!
اﻛﺴﻞ ﺣﻘﻮﻕ و ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ

 

ماده ۶۸

میزان مرخصی استحقاقی کارگران فصلی بر حسب ماههای کارکرد تعیین می شود .

 

ماده ۶۹

تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر وکارفرما تعیین می شود و در صورت اختلاف بین کارگر و کارفرما نظراداره کار و امور اجتماعی محل لازم الاجراء است

تبصره در مورد کارهای پیوسته ( زنجیره ای ) و تمامی کارهائیکه همواره حضور حداقل معینی از کارگران در روزهای کار را اقتضاء می نماید ، کارفرما مکلف است جدول زمانی استفاده از مرخصی کارگران را ظرف سه ماه [هر سال برای سال بعد] تنظیم و پس از تائید شورای کار یا انجمن صنفی یا نماینده کارگران اعلام نماید .

 

ماده ۷۰

مرخصی کمتر از یک روز کار جزء مرخـصی استحقاقی منظور می شود .

 

ماده ۷۱

در صورت فسخ یا خاتمه قرارداد کار یا بازنشستگی واز کارافتادگی کلی کارگر و یا تعطیل کارگاه ، مطالبات مربوط به مدت مرخـصی استحقاقی کارگر به وی و در صورت فوت او به ورثه اوپرداخت می شود.

 

 

مطالعه بیشتر